Tuesday, February 13, 2007

Kuliah Yang Paling Menyeronokkan

Semalam mungkin perlu aku catatkan dalam sejarah diri. Ya, satu catatan tanpa tarikh khusus untuk diingati..Ianya berkaitan dengan kuliah aku serta respons yang aku dapat selepas kuliah tu.

Aku rasa agak berjaya menarik perhatian student aku selama hampir 3 jam kuliah sekalipun tajuknya agak berat. Memang aku rasa tajuk 'agama' berat bagi student tahun pertama.

Ringkasnya, aku mulai kuliah dengan menyambung topik minggu lepas, komunikasi. Lupa nak bagi tau, subjeknya pengantar sains sosial. Aku sambung balik dengan aspek halangan dalam komunikasi.

Selepas bercerita pasal persaingan merebut kerusi Presiden di USA yang dah bermula (setakat ini Barrack Obama dengan bantuan isteri dan Hillary Clinton mula masuk persaingan), aku cuba buat lawak mengenai pembaca berita yang sampai sudah tak berjaya menyebut 'Arnold Schwernegger' dengan tepat. Sudahnya dia menyebut 'Arnold susah nak eja'.

Tapi, mungkin jenakanya dah agak klise, walaupun berkait dengan topik halangan dalam komunikasi apabila pembaca berita itu tidak membuat persediaan rapi sebelum melaksanakan kerjanya. Student aku tak berapa minat dengan joke tu.

Nampak mereka kurang berminat, aku cuba swing sikit perhatian mereka dengan mengadakan satu game 'komunikasi'- mereka dibahagi kepada dua kumpulan. Satu kumpulan diminta beramai-ramai meritma lagu Mexico, dan satu lagi lagu Hindustan. Kelas jadi gamat.

Aku teruskan topik yang berat tu.

Lepas kuliah, aku didatangi seorang student lelaki..Dengan ghairah yang luar biasa, dia bertanyakan aku macam-macam pasal topik agama.Perbincangan jadi hangat walaupun jam dah hampir pukul sebelas malam. Dewan yang sunyi pecah heningnya oleh suara aku, dia dan teman wanitanya.

Rupanya dalam kelas aku memang ada yang berminat dengan topik/isu yang berat2. Kenyataan ini membuatkan aku lebih bersemangat, kerana sebelum itu aku ada andaian sikit. Dalam kepala aku pastilah sukar untuk aku temui student dalam lingkungan 19-20 tahun minat benda2 orang tua macam ini.Lebih mengagumkan, dia yang menyebut tentang buku 'History of God' karya Karen Armstrong. Aku tahu aku sekurang-kurangnya ada seorang pelajar yang faham apa yang aku ajar..

2 comments:

haniro said...

Kawe dedah sikit demo lagu mano blog haniro. Takdok hasrat nak dedah ko umum.
Untuk umum, satu lagi blog kawe akan dedah. Demo tahu pasal gapo? Pasal seks.
Bacalah dari bawah, bila habih delete saja.

Dec 25, 2006
demokrasi hilang

Usia fikri 5 tahun. Apa yang ditempuh-dialami dari alam kelilingnya, itulah yang menjadikan dirinya bagaimana. Dia belum boleh membaca. Belum boleh mungkin ada hubungan dengan aku dan teman hidup aku tidak serius mendedahkan suasana yang meransang untuk boleh membaca. Di sini, akan ada hubungkaitnya dengan apa-apa, bukan berlaku dengan sendiri, melainkan otaknya sudah tidak berfungsi. Atau 'down-syndrome'. Fikri bersalahan dengan 2 hal itu.
Yang boleh diberi perhatian ialah: pendedahan apa yang aku sudah beri padanya? Tidakkah menonton astro sepanjang malam dan menutup mata waktu aku siap bertolak ke tempat kerja?
Aku dan teman hidup aku hari ini mengambil keputusan fikri tidak harus lagi sibuk menonton TV dibiliknya sepanjang malam. Memohon ehsannya supaya tidur awal setakat ini tidak pernah memberi kesan. Menjelaskan kenapa tidur awal itu akan menjamin tumbesaran dirinya secara normal juga gagal mempengaruhinya membuat perubahan. Akhirnya jalan autokratik juga kami pilih. Frasanya - 'tidak boleh tidak kena tidur awal malam'.
Anda tahu apa perkara yang hilang dengan memilih jalan ini?
Demokrasi. Di sini, dalam kes ini, sebahagian amalan demokrasi hilang dalam keluarga kami.

Posted by haniro at 3:19 AM 0 comments



Dec 24, 2006
berselisih angin

Hari ini tidaklah mendung sangat dan tidak pula cerah sangat. Hari yang sesuai meronda-ronda jika mahu merasai alam keliling. Tetapi aku tidak keluar. Walau hari tidak mendung sebaliknya diri aku pula yang mendung. Aku memeruk diri di rumah.
Lewat petang semalam aku dan teman hidup berselisih angin. Antara kami terkepung dalam suhu panas. Cabra.. cabra... cabra... cabra.... kemudiannya satu sama lain mendingin. Saling tidak bertemu mata.
Selanjutnya teman hidup aku keluar pada waktu masih awal malam tanpa sempat menjamah laksa yang aku masak dan balik menjelang subuh (pagi tadi). Sepatah pun aku tidak bertanya. Dan walau sepatah pun juga tiada apa-apa keluar daripada mulutnya. Dia balik, menuju bilik beracunnya, memetik butang PCnya, senyap dan kemudian aku bau tembakau rokok balutnya. Dalam diri aku berkata: biarkan dia.
Agaknya dalam dirinya juga berkata: biarkan dia (aku).

Posted by haniro at 12:12 AM 0 comments



Dec 21, 2006
kartun 24 jam

Jika itu dunianya - berinteraksi dengan kartun di skrin TV - dan jika itu dikatakan suatu pembelajaran, jadi pembelajaran itu yang dia tempuh dan alami. Sejauh mana darjah serius, hanya dia yang tahu. Aku sejauh mungkin hanya boleh meninjau daripada sikapnya melalui lihat dan dengar. Tidak sihat? Jawapannya akan berkait pula dengan 'nilai'. Label nilai (baik ka, buruk ka) tidak pernah membantu untuk faham apa-apa.
Pada aku bukan soal tidak sihat, soalnya jika mahu dirinya (fikri) terdedah kepada banyak perkara dalam hidup maka menonton kartun 24 jam di astro bukanlah jalannya.
Jika terus-terusan dengan kartun, bukan terkejut lagi dia pun lambat-laun akan jadi kartun. Memang dah jadi pun kalaupun tidak semua!

Posted by haniro at 1:58 AM 0 comments



Dec 19, 2006
hari mendung

Haidi menangis. Tidak mahu berhenti. Apa yang tidak kena, siapa tahu? Fikri masih ghairah dengan basikal barunya. Udara sejuk, tidak ada bahang langsung. Tapi suasana bising, haidi menangis dan aku marah-marah.

Posted by haniro at 4:20 PM 0 comments

haniro said...

To anggoron with love..
If you want to market your blog here or any other's blog let say in Afghanistan or Aur Duri (friend of mine have told me it takes five days from KL to Aur Duri by car, 'where is it actually anggoron?), you have to adjust you blog setting. After that when I press Anggoron said (actually anggoron's head) it will allow me to see your blog and put my WMA (weapon of mass destruction) there. Before its too late, better to set up your most uptodate defence system.
Do you think I'm not seriuos? If you do, you will regret and what's left, oopss sorry, there's nothing left behind. Imagine New York's WTC...