Tuesday, February 13, 2007

narsisisme dan blog..tak terelakkan

orang kata menulis soal diri sendiri dalam blog satu penyakit..betulkah? kata orang, namanya narsisisme..suka diri sendiri. Pada aku blog mungkin diari seseorang. Jika aku membuka beberapa blog, memang ternyata unsur narsisis itu. Namun banyak juga yang bagus.

Pada aku, ia tak akan jadi penyakit itu jika blog bercerita mengenai pemikiran seseorang. Ia akan menjadi narsisisme jika kita asyik bercerita pasal diri, pakai apa, pergi ke mana, tengok kawan kawin dan sebagainya.

Tak pastilah sapa nak baca blog semacam tu..

Ruang ini seeloknya diisi dengan fikiran2 baru dan segar.Kalau pun ada pandangan lama, ia perlu dilihat dengan jurus yang baru, atau tambahan2 maklumat. itulah hasrat aku..

Dari pembacaan aku, seseorang penulis terkenal memang ada ciri narsisisme, tapi diukir secara kreatif dan terasa benda tu wujud dalam tulisan mereka. Lagipun, narsisis fikiran memang aku boleh terima..

Nampaknya benda ini yang dituang dalam blog tek terelakkan..

2 comments:

haniro said...

Sudah 2 posting berselang masa 14 minit mengingatkan saya Imam Al Ghazali.

umarzain said...

seperti juga lembah sintok, aku sedang mabuk blog sekarang..tapi rasa ngantuk tengah menyerang..tadi ke kulim, racky tempat untuk satu kursus anjuran jabatan.aku berharap sangat mabuk ni kekal sebab ia akan banyak membantu kerajinan menulis masa sambung studi nanti..haniro respons la banyak2.