Thursday, March 1, 2007

Dr.Maurice Bucaillle dalam bukunya “Asal-usul manusia menurut Bibel, Al-Qur’an dan Sains”, antara lain sbb:

Pada umumnya Adam dianggap sebagai nama manusia pertama, tetapi baik di sini maupun di tempat lain dalam Qur’an Suci, tak ada satu ayatpun yang menerangkan bahwa Adam itu manusia pertama, atau tak ada makhluk sebelum Adam. Sebaliknya, ulama yang besar-besar mempunyai keyakinan bahwa banyak sekali Adam, bahkan beribu-ribu Adam, sebelum Adam yang dianggap nenek moyang manusia(RM). Sebagaimana diterangkan dalam ayat sebelumnya, yang dimaksud Adam di sini ialah manusia seumumnya, karena pertumpahan darah tak mungkin dilakukan oleh satu orang; adapun yang dimaksud ialah pertumpahan darah antara manusia dengan manusia. Oleh karena itu, kata Adam di sini berarti manusia seumumnya, sekalipun dimungkinkan pula sebagai nama orang tertentu. (hal.22)

Sumber: suryaningsih.wordpress.com

Sudah lama persoalan ini bermain-main di kepala aku. Seingat aku sejak tahun dua atau tiga di UPM. Begitu banyak unsur tak logiknya jika dikatakan (sebagaimana kepercayaan umum umat Islam-sehingga para fukaha meletakkannya sebagai nama bagi pertama dalam susunan para nabi dalam Islam) bahawa Adam adalah manusia pertama.

Bukan aku nak memenangkan teori-teori Barat berhubung kepercayaan ini, tetapi ternyata dalam tafsiran lama itu menyatakan bahawa seakan-akan manusia diturunkan ke dunia dalam keadaan 'terus bertamadun.

Ini sudah tentu salah? Tetapi aku antara orang yang berpegang dengan kenyataan al-Quran tak mungkin bisa salah. Ternyata yang bisa salah cuma tafsiran manusia, termasuk ulama-ulama yang dikatakan muktabar terhadap tafsiran itu.

Lihat sahaja kutipan di atas. Ia nampaknya satu tafsiran yang lebih rasional dan sesuai dengan fakta antropologis. Tetapi, ternyata ia masih lagi dalam ruang lingkup tafsiran al-Quran.

Mana mungkin manusia terlahir (terhantar ke dunia dalam versi lama) terus bertamadun. Dalam pengkisahan Adam disebut bahawa nabi Adam beserta keluarganya bertanam gandum dan menternak bebiri, sehingga berlaku kejadian dua anak Adam bergaduh kerana merebut salah seorang adik perempuan mereka.

Berdasarkan kajian kita tahu bahawa manusia memang melalui proses evolusi sebelum mencapai ketamadunan mereka sehinggalah ke hari ini. Manusia awal memburu dan berpindah randah hidupnya sebelum mereka menemui gandum untuk ditanam dan kambing biri-biri untuk diternak.

Itu terjadi setelah beribu-ribu tahun sejak 'kemungkinan' kemunculan manusia pertama di bumi ini.

Nampaknya argumentasi Adam sebagai nama bagi manusia pertama tertolak. Namun, ia tak bermaksud al_Quran salah jika diterima argumen bahawa Adam adalah nama bagi manusia.

Berasaskan kajian, manusia secara evolusinya

1 comment:

haniro said...

Saya ke rumah Kepala Stone tengahari tadi. Saya nampak dia masih enak tidur.
Saya kejutkannya, dia terjaga dan serta merta tangannya menunjuk simbol peace, lalu dia tidur balik.
Saya nampak seluarnya basah, entah-entah dia keletihan sebab onani. Siapa tahu kan!